Tényleg leszedi a teljes testzsírt? Az Atkins diéta ígéretei és a valóság

atkins diéta, fittétrend.hu
2019.08.21.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

Az Atkins diéta már a ’60-as évektől népszerű volt, de igazán a ’90-es években robbant be a módszert bemutató könyv által, ami azonnal bestseller lett az USA-ban. Akkoriban a hollywoodi sztárok első számú kedvence volt. Bár az utóbbi évek jóval tudományosabb, és egyre inkább a személyre szabottság felé nyitó diéta-trendjei közül némileg már kikopott, az alapelveire még mindig sok fogyást célzó program épül.

Az Atkins diéta alapjai

Dr. Robert Atkins „Atkins Táplálkozási Szemlélet” néven dolgozta ki a módszert, amely nagyon-nagyon leegyszerűsítve azon alapul, hogy a hízásért a szénhidrátfogyasztás tehető felelőssé. Ennek megfelelően, a fogyás az Atkins diéta szerint a szénhidrátok erőteljes megvonásával indulhat csak el, méghozzá a ketózis elve mentén.

A ketózis elve: normál étkezés esetén, amikor szénhidrátot, fehérjét és zsírokat egyaránt megfelelő mértékben fogyaszt az ember, a szervezet anyagcseréje a glükózt alakítja át energiává. A ketózis a szénhidrátmegvonásra, ezzel pedig a szervezet alacsony inzulinszintjére adott válaszreakció, amikor a glükóz helyett a testzsírból igyekszik energiát nyerni a test.

Nem árulunk el tehát nagy titkot azzal, hogy az Atkins diétában a javasolt ételek fehérjében gazdagok, szénhidrátban pedig szegények. Tiltólistán vannak például:

  • a gabonafélék,
  • a gyümölcsök többsége,
  • a burgonya és
  • a kukorica is.

A szénhidrátok valóban okozhatnak hízást, de nem alaptermészetük, hanem a rossz verziók választása miatt. Javasolt inkább „jó” szénhidrátokat, azaz teljes értékű, lassan felszívódó verziókat fogyasztani, és kerülni a finomított változatait. (Például fehér cukor, liszt, burgonya többszörösen feldolgozott formában.)

Érvek az Atkins diéta ellen

Dietetikusok – azaz képzett szakemberek – hada szólalt már fel az Atkins diéta ellen, és tudományosan többször is sikerült már bizonyítani, hogy alapvetően egy nagyon egészségtelen étrendről van szó. Emellett, Dr. Atkins a módszerében a klasszikus táplálkozástudomány mindenféle elvét nélkülözően állította fel a szénhidrátok különféle csoportjait, és határozta meg azok fogyasztásának szabályrendszerét.

Mivel állati eredetű fehérjékben és zsírokban elképesztően gazdag ez a táplálkozási mód, megnöveli például a pitvarfibrilláció kockázatát – legalábbis a Harvard Egyetem 1985-2016-ig tartó, az alacsony szénhidráttartalom és pitvarfibrilláció közti összefüggést vizsgáló, átfogó kutatása szerint. (A pitvarfibrilláció a felnőttkorú lakosság körében leginkább jellemző szívritmuszavar.)

Mit okozhat még az alacsony szénhidrátbevitel?

  • Folyamatos fáradékonyság,
  • Alvászavarok,
  • Kellemetlen lehellet.

Érdekesség és hitelesség: Dr. Atkins 2003-ban, 72 évesen halt meg, miután elesett az utcán. Beütötte a fejét, kómába került, majd nem sokkal később pedig elhunyt. Állítólag erős túlsúllyal és többféle betegséggel is küzdött ekkor már…

Atkins diéta helyett

A dietetikusok többsége egyáltalán nem javasolja a szélsőséges és drasztikus fogyókúrákat, étrendi programokat. Egyrészt, azok nehéz betarthatósága miatt, ami jojó-effektushoz vezethet, másrészt pedig, mert ezek jelentős többsége tudományosan nem bizonyított, hogy egészséges is.

Kulcs: személyre szabott étrend

Amikor valaki fogyni szeretne – jelen esetben, például te – minden követ megmozgat annak érdekében, hogy megtalálja a legjobb megoldást. Épp csak egyvalamiről feledkezik meg mindenki: arról, hogy a teste valójában mit szeretne! Erre ad választ a személyre szabott étrend, ami nemcsak alkalmilag, hanem hosszú távon segíti a súlyvesztést, méghozzá onnan, ahonnan kell: a testzsírból.Fogyj szakértők segítségével, az egészséged megőrzésével! Személyre szabott étrendért irány az ingyenes teszt kitöltése!

A cikk szerzője:

Ne maradj le a legújabb hírekről az egészséges táplálkozás és a fogyás világából! Iratkozz fel messenger értesítéseinkre:

Töltsd ki ingyenes tesztünket!

Menj végig a 15 kérdésből álló teszten, ami körülbelül 2 percet vesz igénybe!
Ingyen megtudod a teszt végére, hogy…

kcal

...mennyi a napi kalóriaszükségleted?

water

...hogyan kellene innod és enned?

calculator

...mennyit fogyhatnál a személyre szabott étrendeddel?

nap
óra
perc
másodperc

Óriási akció! Hozd ki a legjobbat a 2022-es évből! változtass az életmódodon, hogy lefogyj végre! Ideje időt szakítani az új rutinok kialakítására!

Mi pedig segítünk Neked!
14.970 Ft helyett most óriási kedvezménnyel, 6.970 Ft-ért tudod megvásárolni a személyre szabott étrendedet! Használd a hello2022 kuponkódot vásárláskor, és automatikusan levonódik a kedvzemény! Az akció január végéig érvényes.

Te ismered a tested valódi igényeit?

A fogyásban a legtontosabb dolog a tudatosság, ennek első lépése pedig, hogy ismerd meg a tested igényeit.

Tesztünk kitöltése mindössze PÁR PERCET VESZ IGÉNYBE, utána pedig ingyenesen megtudod, hogy naponta hány kalóriát, pontosan mennyi fehérjét, szénhidrátot és zsírt kellene fogyasztanod ahhoz, hogy ELINDULJON A TARTÓS ÉS A BIZTONSÁGOS FOGYÁS FOLYAMATA.

Töltsd ki a tesztet, és ismerd meg a tested igényeit:

Mint minden más weboldal, mi is alkalmazunk sütiket - de mi még ezekkel a sütikkel is csak a fogyásodat segítjük elő! ;) A megfelelő élményhez kérlek fogadd el használatukat. Adatvédelmi nyilatkozat